söndag 21 februari 2010

Brownie tårtor med hallon - mitt bidrag till månadens sötsak!

På alla hjärtans dag gjorde jag små tårtor till några av mina kompisar.
Detta blir också mitt bidrag till månadens sötsak!


















Brownies

Du behöver:
200 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
(Jag hade bara 70 g mörkchoklad så jag tog 3 msk kakao också!)

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och dra kastrullen från värmen. Tillsätt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret.
3. Vispa ägg och socker.
5. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. (Även kakao om ni använder det!) Rör ner blandningen i äggvispet. Tillsätt smör och choklad blandningen.
6. Häll smeten i en ugnslångpanna klädd med bakplåtspapper.
7. Grädda i ugnen i ca 20. Kakan ska inte vara torr i mitten.

Låt kakan svalna helt innan du fortsätter. Tryck sedan ut rundlar (eller vilken annan form du vill ha), du behöver 2 rundlar per tårta. Lägg dem åt sidan.
Gör chokladkrämen och hallonsåsen.


Chokladkräm

Du behöver:
175 g mjukt smör
1 1/2 dl kakao
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Vispa smör, kakao, florsocker och vaniljsocker tills det blir fluffigt.
Ställ åt sidan.

Hallonsås

Du behöver:
ca 175 g frysta hallon.
2 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Tina hallonen i microvågsugn.
Mixa dem med mixerstav och blanda i vaniljsocker.

Nu ska du sätta ihop tårtorna.
Ta en botten och bred först på chokladkräm och sedan hallonsås.
Lägg på nästa botten och bred på chokladkräm.
Dekorera med strössel eller något annat fint!













6 kommentarer:

  1. Sv: Tack så jättemycket!! :D

    SvaraRadera
  2. Hejhej! vilken trevlig blogg du har :) självklart får du använda receptet på mjuk chokladkaka! Du behöver inte känna dig tvingad att länka om du inte vill :)

    SvaraRadera
  3. Det se god ut och mycket söt!!
    och tack för din fina kommentera :)

    SvaraRadera
  4. Det där såg riktigt gott ut måste jag säga!! :O :D

    Sv: Tack ^^ Jag var inte heller så bra på att göra bloggdesigner ibörjan, men tillslut så lär man sig :D

    SvaraRadera
  5. Vad mumsigt med hallonsås mellan kakan!
    Måste provas =D
    Kramkram

    SvaraRadera