söndag 28 februari 2010

50 års tårta




I fredags gjorde jag en tårta som mina föräldrar skulle ha med sig på en fest/middag för en kompis som fyllt 50 år. Eftersom jag hade lust att testa lite nya recept så fick det bli en chockladkaka täckt mörk chokladsmörkräm.
Receptet hittade jag på Tinky's kakblogg, hittade hennes blogg för ett tag sen och den är vekligen jättefin så den rekomenderas!

Chokladkaka
Man måste inte ha choklad i, det är bara om man vill ha extra smak på kakan, det står 250 g i receptet men jag hade bara 200 g i min och det funkade också. Och om man vill ha en mer neutral botten kan man bara strunta i chokladen.
Du behöver:


0,5 dl kakao
0,5 dl kokande vatten
225g smör
2,75 dl socker
4 ägg
3,25 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
250g mörk choklad 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 180grader. Blanda kakaopulvret med det kokande vattnet i en skål tillsammans med smör och socker. vispa fluffigt och tillsätt sen ett ägg i taget under vispning. Smält chokladen i mikron och tillsätt i smeten. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Häll smeten i en smord form med ca 22cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen 30-35min. Låt kakan svalna en stund innan den stjälps upp.

Mörk chokladsmörkräm
En väldigt mäktig och god chokladsmörkräm.
Du behöver:
9 dl florsocker
2,5 dl kakao
180 g mjuktsmör
1,25 dl mjölk
3 tsk vaniljsocker
Gör såhär:
Vispa alla ingredienser i en skål


Låt tårtan svalna helt innan du täcker den med smörkrämen. 
När jag hade täckt tårtan så spritsade jag med lite grädde och dekorerade med små smarties!
Jag fick ju inte smaka på den själv men den uppskattades på festen!




18 kommentarer:

  1. Sv: Ja, jag gör mina i photoshop :)
    awh okej, va tråkigt :/

    SvaraRadera
  2. Hej Lenisen! Vilken fin! Jag har en blogg. Du mååååste hjälpa mig! Jag vet inte hur man gör en ny sida och texten börjar bli mindre... hmmmm... såååå, du får hjälpa mig någon dag, datasnillet!

    // Harryboj

    SvaraRadera
  3. Tja! Omg, den där tårtan ser lovely ut, btw..
    Sv: Jag kollar på Vampire Diaries på: http://watch-series.com/serie/the_vampire_diaries
    Men det är ingen text.. Ja, när du klickar på ett avsnitt som du vill se, kommer du se massa olika länkar att klicka på. Men man ser även massa ratings, stjärnor, och de som är 100% är självklart bäst.
    Just nu är det uppehåll i USA, så nya avsnitt kommer ut den 26 Mars, här på nätet..
    Det går ju på TV annars, här i Sverige på TV 6 klockan 20.00! :D
    Kram <3
    / Denise (Twilight Obsession)

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Tittar in för att önska dig en riktigt trevlig helg, full med god mat och mys!
    Samtidigt vill jag tipsa om min tävling som nu är i full gång, du kan vinna en härlig bakbok!

    http://www.bagerskan.se/2010/03/tavlingsdags-lange-sen-sist.html

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. SV; Tack så jättemycket! Kapitel 8 kommer snart :]
    Din blogg ger mig faktiskt inspiration att baka!

    SvaraRadera
  6. Härlig tårta mumms!

    Tänkte även passa på att tipsa om tävlingn som pågår på min blogg just-du kan vinna underbara bakprodukter
    http://maddesmumms.blogg.se/2010/march/tavling-i-sammarbete-med-mikadesignse.html

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Nu har tävlingen satt igång! Var med och avgör vilket bakverk som ska bli Cake of Sweden 2010. Det vinnande bakverket kommer representera Sverige på världsutställningen i Shanghai. Personen bakom det vinnande receptet (+ en vän) bjuds på fika på utställningen. Självklart med boende och resa inkluderat.

    Pssst.. Det recept med flest röster går till final. Ju fortare du skickar in ditt recept desto fler hinner rösta på det.


    Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Nej jag har inte startat eget än, för mycket som krävs för att kunna ha det just nu. Helst ska man ju ha ett eget kök vilket jag inte riktigt har råd med just nu, även om det finns plats för det. Men kanske i framtiden, skulle vara kul att kunna leva på sitt tårtbakande...! *ler

    Kram Karin

    SvaraRadera
  9. Ah, den där tårtan ser ju helt underbar ut! Ska nog ta och göra den till en släkting som snart fyller år -hon älskar choklad! :)

    SvaraRadera
  10. Hej du!
    Jag heter Therese och bloggar på Thetwilightseries.blogg.se och jag såg att du gärna ville blogga hos oss, men att du aldrig hann maila oss, men nu så kan du få maila oss ändå om du fortfarande vill blogga med oss. Berätta vem du är, hur gammal du är och vad du gillar att göra. Även lite om hur du upptäckte Twilight. maila till: twilight.tavling@hotmail.com
    Kram Therese :)

    SvaraRadera
  11. Sv: Jo visst, du kan välja vilken storlek som helst!

    ser gott ut!
    hälsningar, sandra

    SvaraRadera
  12. Nu kommer jag inte ihåg om jag svarade eller inte hahah... Men tack så himla mycket för kommentaren! Är inte så aktiv på twilightbloggen, får göra något åt det ;) Måste säga att jag älskar din bakblogg, kommer kolla in den vääldigt ofta haha! =)

    SvaraRadera
  13. Missa inte cupcake tävlingen på min blogg. 2st vinner priser för 1200kr hos Celebrations

    http://maddesmumms.blogg.se/2010/may/utkast-maj-4-2010.html

    SvaraRadera
  14. Hej lena! jättefin blogg du har! och fina cupcakes, muffins o tårtor m.m oxå!

    Puss o kram skumbanan /itzi :D

    SvaraRadera
  15. Mmmm....gott!
    Välkommen till min nya webbutik www.bagareblom.se

    SvaraRadera
  16. Oj vad gott det där såg ut att vara.. kanske jag ska ge mig på att baka detta :)

    Har själv nyss startat en bakblogg..

    SvaraRadera